tiistai 7. tammikuuta 2014

Rasvaprosentin puute

Huomenna tämä lähtee Murun luokse viettämään synttäreitä. Ikäkriisi iskee. Puolivälissä 50 vuotta ollaan ja lapsia ei missään. Minä haluan! No, ehkä jonain päivänä...

Synttäripäivänä pääsee (toivottavasti) rentoutumaan, kun käytän Murulta joululahjaksi saamani thai-painelulahjakortin. Ei ole mitään käsitystä millaista se sitten on, mutta toivottavasti ihanaa.

Mulla on huolia. Minun kehoanalyysivaaka kertoi mulle tänään, että minun rasvaprosentti on aivan liian alhainen, 17,5. Fitness-urheilijoilla on noin alhainen rasvaprosentti, vaikka minun keho ei edes näytä miltään fitness-tyypiltä. Niin no, ei se sitä tarkoita. Ihminen voi olla laiha ja silti voi olla korkea rasvaprosentti ja päinvastoin. Normaalisti minun ikäisellä naisella sen pitäisi olla 21-33. Paino mulla on normaali, eli en ole alipainoinen ja vyötärönympärys on normaali, välillä jopa sentin-kaksi yli sen mitä saisi olla, mutta nuo rasvat... Kun aloitin vuosi sitten syksyllä painonpudotuksen, minun rasvaprosentti oli yli 40(!), eli ihan liian korkea ja nyt sitten olen siellä toisessa ääripäässä.

Liika rasva elimistössä on terveysriski (diabetes, verenpaine, syöpä), mutta niin on myös se, jos on liian vähän rasvaa, naisilla varsinkin. Ja nyt tulee henkilökohtaista asiaa, mutta ei voi mitään (minun päiväkirjahan tämä on). Viime kuussa ihmettelin, kun menkat oli vähän myöhässä, vaikka tuli ne kuitenkin. Meinasin jo lääkäriin soittaa, että missä vika, kun raskaana en ole (tein jopa testin). No, tänään sen sitten tajusin. Elimistö tarvii rasvaa toimiakseen kunnolla. Mutta en nyt sitten tiedä miten tuota saisi nostettua terveelliselle tasolle ilman, että tarvitsisi roskaruokaa alkaa syömään tai että paino nousisi.

Eipä mulla muuta tällä kertaa. Muutaman päivän vietän blogista hiljaiseloa, kun en siellä pääse kirjoittelemaan (ja ehkä hyväkin viettää aikaa ilman konetta jonkun aikaa). Ei ole mitään käsitystä minä päivänä tulen sitten pois sieltä. Sitten, kun siltä tuntuu.

"Kuka tahansa voi antaa nälälle ylivallan, mutta tommonen pieni
viikon-parin paussi lämpimän ruuan suhteen, niin se kovasti kouluttaa ihmistä"
-Uuno Turhapuro-

1 kommentti:

Menneen kesän kuulumisia lyhyesti

Kirjoitan nyt ekan postaukseni puhelimella. On mennyt taas pari kuukautta viime postauksesta. Tässä välissä olen ollut sairaana yhden pari v...