sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Masennuksen oireet voi kuulostaa tavallisilta ohimeneviltä tuntemuksilta

Helsingin Sanomien sivuilla oli artikkeli, joka osittain sisälsi minun elämässä olevia asioita: Kyse on siis tästä. Kaikki kriteerit täyttyy minun kohdalla, yhtä lukuunottamatta:

1. Kipu ja särky. Kipuherkkä olen ollut jo vuosia, luultavasti niin kauan kuin olen masennusta sairastanut.
2. Alakulo. Kyllä, päivittäistä.
3. Kiinnostuksen ja ilon katoaminen. No eipä hirveästi kiinnosta mikään, miestä lukuunottamatta.
4. (Ruokahalun puute) Jotkut masentuneet saattavat sortua niin sanottuun lohtusyömiseen ja ahmia liikaa (kuten minä).
6. Uupumus ja unettomuus. Kyllä. Väsyttää, mutta uni ei tule. Esimerkiksi viime yönä en nukkunut silmällistäkään.
7. Muisti huononee. Todellakin! En muista nykyään enää mitään, hyvä kun oman nimeni.
8. Päättämättömyys. On kyllä hirveän vaikeaa tehdä päätöstä yhtään mistään. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Menneen kesän kuulumisia lyhyesti

Kirjoitan nyt ekan postaukseni puhelimella. On mennyt taas pari kuukautta viime postauksesta. Tässä välissä olen ollut sairaana yhden pari v...